Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

fredag, januari 19, 2007

Vattenlek.


Sommarens höjdpunkt var en paddeltur från Hoopa till Weitchpec. Det är en heldagstur om man inkluderar lunch på någon klippa längs färden och otaliga stopp för att länsa kanoterna. Vi hade uppblåsbara kajaker vilka är lättare att hantera än de av glasfiber.
Trinityfloden är ganska snäll vid denna del, mest bara klass I och II forsar med ett undantag, Smoker's hole vilket är en kategori III fors. Första gången gör man klokast i att först gå stranden en bit och verkligen studera forsen. Det gäller att komma in rätt annars hamnar man sidledes i strömfåran lite längre ner och kapsejsar. Det har hittills aldrig hänt att hela sällskapet tagit sig ner i båtarna, det är alltid någon som tippat. Smoker's är inte någon "keeper" med virvlar som håller en kvar under vatten, men det är ändå rätt dramatiskt att slungas runt, mista både paddel och kanot och utan kontroll föras ner av vattenmassorna.
Skratten och historierna, som senare berättades runt middagsbordet, blev snart lika vilda som Smoker's hole när vi trötta och solvarma erinrade oss den dagens äventyr.

2 Comments:

  • At 10:33 fm, Anonymous Anonym said…

    "Uppblåsbar kajak" ? Det har jag aldrig hört talas om. Någon form av gummimaterial gissar jag. Att de höll - ty i forsar så törnar man ju emot vassa stenar etc. Det låter ju mycket spännande.
    Själv har jag paddlat kajak i havet utanför Kolskär - och under alla mina teaterår på Marholmen så hade jag en kanot där, som jag upptäckte ö-världen med. Den kanoten älskade jag...

    Inkan

     
  • At 11:14 fm, Blogger Berit said…

    Jag gissar att kajakerna är gjorda av nylon, det ser ut mera som väv än gummi.
    Vi krockade ibland med stora stenar men man studsade liksom bara tillbaka.
    Jag hade också kajak i Hålen och paddlade uppför Ljungan så långt jag orkade för att sedan åka i strömmen ner.

     

Skicka en kommentar

<< Home