Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

onsdag, januari 10, 2007

Svenskt pass.

I går träffade jag svenska konsuln i Atlanta som berättade att efter 1 mars 2007 kan man inte längre få nytt pass genom de svenska konsulatet. Den maskin som krävs för att göra biometriska pass är så dyr att man bara kan installera en i New York. Tänk vad en resa dit kommer att kosta jämfört med de 65 dollar vi nu betalar till konsulatet. Jag tänker förnya mitt pass före 1 mars fast det fortfarande är giltigt. Kolla med ditt eget konsulat om du bor utanför Sverige eller gå till
http://www.swedenabroad.com/pages/news____55911.asp

5 Comments:

  • At 10:30 fm, Anonymous Anonym said…

    Åh Berit, varje gång jag tänker på det blir jag så himla arg. När jag flyttade från London till Cornwall 1984 kunde jag fÖrnya mitt svenska pass i den lilla hamnstaden Falmouth, bara några få miles från oss. Konsulatet stängdes innan det blev dags attfÖrnya passet, så nästa gång (1997)fick jag åka till konsulatet staden Exter i Devon. Det gjorde inte så mycket fÖr min dotter bodde då i Dorset, så vi kombinerade konsulatbesÖket med en resa till henne.

    Men....sedan dess så har även Exeterkonsulatet stängts och nu kommer jag att bli tvungen att resa hela vägen upp till centrala London, fÖr att få nytt pass. Det kommer att kosta mycket pengar det. Att åka fram och tillbaks mellan Cornwall och London samma dag är nog inte att tänka på, så det blir till att stanna Över natten någonstans i London med allt vad det kommer att innebära i kostnader.

    VarfÖr kan svenskarna inte få gÖra som britterna och ansÖka om pass via posten. När ansÖkan godkänts sänds passet postvägen till hemadressen. Hur enkelt och bra som helst.

    Lillan

     
  • At 11:57 fm, Blogger Berit said…

    Håller med dig Lillan. Det ska vara så tekninsk avancerat, antar att det kommer att bli sk. retnial scan. för alla vad det lider samtidigt som man vägrar att effektivt kontrollera gränserna både mot Mexico och Canada.
    Såg ni filmen "Minority report" med Tom Cruise?

     
  • At 6:39 em, Anonymous Anonym said…

    Märkligt hos dig Lillan - Ni är ju medlem i EU som Sverige - det borde kunna förnyas pass på vilken större polisstation som helst- som här. De viktigaste papperen som är underlag får man väl från sitt konsulat om man ej är medborgare i landet. Fast de kräver väl kanske också personlig inställelse numera.

    Vi lever i avancerade teknikens världsålder - men samhället hänger inte med. Märkligt att USA krånglar till det så - det förvånar mig faktiskt.

    Påmionner mig att jag måste skaffa nytt ID-kort innan maj månad... men jag tror att det fortfarande går att ordna via min bank. Bäst att kolla det.

    Inkan

     
  • At 9:41 em, Blogger Berit said…

    Det är inte USA som kräver dessa pass, än så länge är det Sverige.
    Men jag misstänker att många länder kommer att följa efter.
    Måste man ha pass mellan EU-länder?

     
  • At 5:04 fm, Anonymous Anonym said…

    Berit, ja vi måste fortfarande ha pass. Ett tag fÖr några år sedan lät det som om vi skulle slippa ha dem i framtiden men så blev det nu inte...tyvärr.

    Orsaken som gavs när man bÖrjade stänga konsulaten här på 80/90-talet var att man behÖvde spara in pengar.


    Nej, jag har inte sett Minority Report men den låter bra. Jag kollade på nätet. Skall hålla utkik.

    Lillan

     

Skicka en kommentar

<< Home