Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

fredag, januari 12, 2007

Skunkar och andra djur.

Vi byggde ut huset bit för bit. Ett stort sovrum och badrum, tvättstuga inne i huset, en carport så att bilarna inte behövde stå ute i sol och regn. Det blev virke och utrymme över för ett gästrum med toa och ett kontor på övervåningen och massor med förvaringsutrymmen. Byggnadslov och tillstånd var okända begrepp, vi byggde som vi ville, men eftersom vi visste att huset en gång skulle säljas installerade vi allt enligt standardnormer.
Jag hade en stor trädgård och flera fruktträd och massor av hästgödsel. Växtsäsongen är mycket lång. De grönsaker jag var van att odla i Sverige växte bra under vår och höst när det var svalt och under sommaren odlade jag zucchini, majs, tomater, auberginer, okra, bönor och sötpotatis. Vi hade inga som helst skadeinsekter men massor av jordekorrar som jag aldrig lyckades bli av med fullständigt.
Rådjuren var en plåga tills jag hittade en grej som kallas Deerscare. Det är en sprinkler som känner av rörelse och som under tre sekunder sprutar vatten i en halvcirkel när någon kommer nära. Ljudet och den hastiga vattenkaskaden skrämde båda hundarna och nästan alla andra djur i trädgården.
På senhösten kom björnarna för att äta bär och frukt och de skrämdes inte av en vattensprut. Hundarna däremot irriterade dem men höll oss också vakna nätterna igenom.
En natt vaknade jag av att Chewbacca hade ståndskall i tvättstugan. Jag hörde på skallet att det var ett djur han inte gillade och såg mycket riktigt svansen av en skunk försvinna in bakom torktumlarens ytterplåt. Han hade redan sprayat i rummet och jag visste att om jag försökte tvinga ut honom från gömstället skulle han spraya igen.
Klockan två på natten monterade vi loss tumlaren och bar ut den på gården i förhoppning om att skunken skulle krypa ut av sig själv och gå hem. Tyvärr gjorde han inte det så vi drog en stor plastsäck över maskinen, kopplade en slang till avgasröret på bilen och gasade ihjäl skunken nästa morgon.
Vi trodde att han tagit sig in genom kattdörren men senare när vi hittade nästa skunk i huset fattade vi att de krupit in genom ett litet hål i golvet där alla ledningar och rör kom in i huset.
Djurlivet var fantastiskt, det var som om vi levde i en safari-park. Varje morgon vandrade vi i bergen i ungefär en timme och såg nästan alltid björnar, bobcats, rådjur och någon enstaka gång en puma eller mountain lion som de också kallades. Vi hade sköldpaddor i dammarna, hökar och örnar som försökte ta våra kattor, svalor i carporten och gamar som varje år var ett säkert vårtecken.

4 Comments:

  • At 5:51 em, Blogger Visionary soul said…

    Vad härligt det låter, att leva så nära inpå naturen! Spännande med lite annat växt- och djurliv än du kanske var van vid, också...

     
  • At 8:19 fm, Anonymous Anonym said…

    Lite annat än det vi är vana. Skunk, måste ha blivit en hemsk odör!

     
  • At 8:42 fm, Blogger Berit said…

    Det tog ca. två veckor att bli av med lukten i huset trots att jag skrubbade med starka medel. Hundarna kan man tvätta med tomatjuice fast de ser lustiga ut efteråt.

     
  • At 4:16 em, Anonymous Anonym said…

    Oj, två veckor! Jag har aldrig känt lukten av skunk men hört desto mer. Tomatjuice!

     

Skicka en kommentar

<< Home