Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

lördag, december 09, 2006

Kustbevakning.

Vi valde att segla till Fort Lauderdale för att byta motor. En stor del av staden är byggd runt New River med kanaler och vattenvägar och många båtplatser och varv. Båttrafiken är lika intensiv som bilantalet på en mindre motorväg men om vi seglade in tidigt en söndagsmorgon skulle det bli enklare.
Alldeles i gryningen när vi närmade oss inloppet såg vi ett grönt positionsljus från en båt på styrbordssidan. Motorbåten gjorde en vid cirkel runt oss och svarade inte på radioanropet. Man blir lite misstänksam när båtar inte svarar på kanal 16.
Efter en stund blev vi anropade via högtalare:" Detta är US Coast Guard , var vänlig uppge båtens namn och vart ni är på väg"
När den informationen nått fram ville de veta hur många personer som fanns ombord, om det fanns vapen och i så fall var de var förvarade. Tror de att om jag planerar att skjuta kommer jag att säga: "Jag har en pistol här i min hand"?
Vi blev förvarnade att de skulle följa oss in till en brygga i staden och borda oss där och jag upplyste dem om att de kanske skulle vara tvungna att assistera sista biten in eftersom vi inte hade någon motor. Inseglingen gick helt enligt instruktionsboken, vi fick ner storen i perfekt tid och gled in till bryggan där en kustbevakare tog emot linan.
Klockan var nu fem på morgonen och vi var dödströtta. Tre män kom ombord, en för att stå vakt och två för att gå igenom alla våra prylar i alla skåp, fack och lådor. Förnuftsmässigt vet jag att de bara gör sitt jobb men det är mitt hem de vänder upp och ned på, mina underkläder, mina saker som synas från alla håll och kanter. Om mitt hem var ett hus på land skulle de aldrig få tillstånd till en undersökning som denna, eftersom det inte skulle finnas tillräcklig misstanke om något brott. Bor man på en båt gäller inga sådana regler. Min irritation var också påverkad av vetskapen om att detta var fullständigt onödigt. Vi har inga droger ombord, har aldrig haft, men det bästa är att vara tyst och bjuda på tea . Alla var artiga och korrekta och klockan åtta var allt över och vi kunde sova en stund.

2 Comments:

  • At 10:07 fm, Anonymous Anonym said…

    Vilket mottagande... som om seglare vore brottslingar in spe.
    Har aldrig hört talas om sådant tidigare- visste de om att ni varit på Cuba? Och drog egna misstänkliga slutsatser. Suck.
    Det var ju ert hem!
    Jag skulle också ha blivit upprörd

    Tur att jag inte är seglare:) Enbart varit gäst som då jag seglade i Ålands hav och hamnade i halv storm på Föglö. Vi var två segelbåtar i sällskap och vi var olika nationaliteter: Finland, Åland, Norge, Sverige, England och Frankrike.
    När vi kom till Mariehamn två dagar efter - så kom hamnkapten (heter det så?) och hälsade oss välkomna och frågade hur vi klarat oss i ovädret som varit.Men ingen kollade våra tillhörigheter.

     
  • At 10:13 fm, Blogger Berit said…

    Coastguard bryr sig inte ett dugg om Cuba. Det enda de letade efter var knark.

     

Skicka en kommentar

<< Home