Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

onsdag, december 20, 2006

En ny era.


Vi hade tråkigt!
Efter ett par år i vårt nya fina hus hade vi för lite att göra. Allting var perfekt, inga utmaningar, inga svårigheter att övervinna. Eftersom vi planerat att segla mycket hade vi valt en tomt mitt bland alla träd i skogen och det fanns inte ens plats för ett grönsaksland. Vi tillbringade tid med Pappa, vandrade i bergen och paddlade i floden men vi drog gränsen vid att börja spela golf.
Vi började se oss om efter en plats där vi kunde leva mera självständigt för att testa vår överlevnadsförmåga. Kraven var mycket mark, sydläge för maximal solenergi, vatten och överkomligt pris.
En dag i mars ringde vår mäklare och påstod att han hittat det perfekta stället. Sydväst om Hoopareservatet i Klamathflodens dalgång högt uppe på berget och 3 km från allmän landsväg. Den sista biten av skogsbilvägen upp mot fastigheten var bortsköljd av flera års regn och inte ens fyrhjulsdrift hjälpte. Vi fick gå den sista halva kilometern. Det verkade fullständigt vansinnigt att ens tänka sig att köpa ett ställe dit vi inte ens kunde ta oss med bil men när vi rundat den sista kröken och gick ut på ängarna kände jag mig som Julie Andrews i The Sound of Music. När jag tittade på Allen visste jag att han kände på samma sätt: "Här vill vi bo".
Vi köpte 25 ha. mark med ängar och skog, två naturliga vattenkällor, två små dammar, en fullständigt obeboelig, fallfärdig stuga, en vidunderlig utsikt och rätt till en skogsbilväg som knappt existerade.
Båten och det perfekta huset var till salu.

3 Comments:

  • At 6:06 em, Anonymous Anonym said…

    Å Berit, vilken upplevelse.
    Jag kan förstå den där känslan " här vill jag bo" och jag vet ju hur gudomligt vackert ni fick till det. Och spännande... med björnar, vilda kossor och skunkar ;)
    Jag ser fram emot vad du kommer att berätta om.
    Men visst hade ni någon granne i närheten ( nära = relativt.. beror på vad man jämför med förståss)Men jag kan fortfarande förstå "nära"-begrepp om jag tänker på vad som menades uppe i Jämt-byarna...

    Kram!

     
  • At 9:11 fm, Anonymous Anonym said…

    Hej Oj vilket härligt äventyr!
    Och vad fint det ser ut på bilderna.
    Hoppas det går bra för er och att ni finner vad ni söker.
    hälsn
    Gunnar
    p.s
    I vår familj har vi haft ett "miniäventyr" 2 år i Swaziland Africa.
    d.s

     
  • At 11:02 fm, Blogger Berit said…

    Välkommen Gunnar!
    Att ta små barn med sig och leva i Swaziland förstår jag måste vara ett äventyr. Tittade in på din fina hemsida. Min sista utpost i Sverige var just K-stad.

     

Skicka en kommentar

<< Home