Berit's two cents

Livet är en fantastisk resa... väl värd att göra, åtminstone en gång.

måndag, november 20, 2006

Kärlek.

Kärlek är inte bara en känsla, det är likaså någonting som man gör. Om man för en tid slutar att känna något, måste man fortsätta att göra kärlek och troligtvis kommer känslan också tillbaka. Men om man låter bli att göra något kommer känslan att försvinna och man kan aldrig få den tillbaka.

Att älska är att ta en stor risk.
Att älska är att sänka sin sköld och släppa in någon annan och omfamna denne med fel och brister.
Att älska är att innefatta någon annan i det man prioriterar högst.
Att älska är att växa.

Den kärlek man investerar i andra återbetalas för resten av livet. Detta gäller särskilt make och barn men i vidare bemärkelse också ens kamrater och grannar . Nu kan jag se tillbaka på min livsportfölj och förstå att om man investerar ödmjukt och klokt blir återbetalningen mer än nog att leva på.

6 Comments:

  • At 2:27 em, Anonymous Anonym said…

    Berit, Mycker fint formulerat och det känns så rätt. Jag "lånar" ord från dig och placerar hos mig. För jag vill ha orden även där. Hoppas du inte misstycker.


    Kram och tack :)

    Inkan

     
  • At 3:25 em, Blogger Visionary soul said…

    Så fint - så rätt! Det är så jag ser det också - man GÖR kärlek. Går man bara omkring och känner efter hela tiden, tappar man lätt modet till slut... men så är jag ingen romantiker heller... ;-)

    Jag tycker att det är väldigt fina, rätt, rader att säga vid en vigsel. Tror att jag lånar lite också, om det är okej! (Alltså, missförstå mig nu inte, jag har inte tänkt gifta mig inom någon känd framtid...)

    Ja, nog är du en modig och stark kvinna, Berit. Klok också, som det verkar...

     
  • At 5:25 em, Blogger Berit said…

    Tack för alla uppskattande ord. Ni får så gärna låna alla ord ni vill.
    Jag är inte heller mycket av romantiker och tror att jag värjer mig lite mot det romantiska. Rädd att det ska bli för "gulligt"

     
  • At 6:10 em, Anonymous Anonym said…

    Eller putti-nuttigt?:)

    FÖrlåt, jag kunde bara inte låta bli; jag minns när du sa att chatsidan vi hÖll till på var alldeles fÖr putti-nuttig fÖr dig.:)

    Ja, kärleken är något man gÖr och det gäller att ligga i och jobba fÖr att bevara känslorna.

    Tänk vilka äventyr du varit med om; fantastiskt! More please!


    Lillan

     
  • At 8:22 em, Blogger Berit said…

    Ja, visst ja, putti-nuttigt. Finns den sidan fortfarande?i

     
  • At 4:32 fm, Anonymous Anonym said…

    Nej, den stängdes av P. helt plÖtsligt då deltagandet blivit mindre och han tappat lusten.

    Lillan

     

Skicka en kommentar

<< Home